Antwoorden op veel gestelde vragen
In welke regio('s) zijn jullie actief?
Medicour is werkzaam in de regio noordoost Brabant en zuidoost Brabant. We verzorgen bezorgroutes in een grote straal rondom onze vestigingsplaats Uden (provincie Noord-Brabant). Wilt u weten of we uw apotheek van dienst kunnen zijn? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.
Wat zijn jullie werktijden?
Medicour is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.30 uur, met uitzondering van feestdagen. Onze medewerkers zijn doordeweeks beschikbaar voor het bezorgen van medicijnen tussen 09.30 en 17.00 uur. Wilt u weten of we uw apotheek van dienst kunnen zijn? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.
Hoe en hoeveel tijd vooruit moet ik de lijst van bezorgadressen bij jullie aanleveren?
Het heeft onze voorkeur om de adressenlijst minimaal 24 uur voorafgaand aan de bezorgroute, digitaal en in een vaste structuur te ontvangen, bijvoorbeeld middels een Excel- of CSV-bestand. Graag onderzoeken we samen met u welke mogelijkheden uw apotheeksysteem hiervoor biedt. Indien uw systeem deze functionaliteit niet biedt, kunnen we bekijken of het scannen van de adresetiketten een oplossing is.
De beste oplossing, zowel voor u als voor ons, is om een API-koppeling te realiseren zodat de adressenlijst automatisch via uw apotheeksysteem aan het Medicour-systeem wordt doorgegeven. Samen met u en/of uw softwareleverancier zijn we graag bereid om de mogelijkheden te bekijken.
Kunnen jullie contact opnemen met de leverancier van mijn apotheeksysteem voor een API-koppeling?
Jazeker. We onderzoeken graag de mogelijkheden om een koppeling te maken tussen uw apotheeksysteem en het Medicour-platform voor het bezorgen van medicijnen bij uw klanten.
Om onderzoek te kunnen doen, dienen we op de hoogte te zijn van de naam van het softwarepakket dat u gebruikt, evenals eventuele extra modules die u afneemt.
Na de inventarisatie brengen wij u graag op de hoogte van de mogelijkheden. Heeft u hierin interesse? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Verzorgen jullie ook gekoeld medicijnvervoer?
Nee, momenteel bieden wij geen gekoeld medicijnvervoer aan. Tijdens het vervoer door Medicour bevinden de medicijnpakketten zich in een vaste temperatuur van zo'n 20 graden, op basis van de airco-installatie van de elektrische auto.
Kunnen jullie ook andere zaken dan medicatie bij patiënten bezorgen?
Ja, dat is mogelijk. Graag vernemen we wat voor type objecten u in gedachte heeft. Hierbij zijn de vorm, het gewicht en de afmetingen van belang. We kunnen u vrijblijvend informeren of we dergelijke objecten naar de gewenste locaties kunnen transporteren middels onze elektrische auto's. Zie de contactpagina voor onze contactgegevens.
Wat houdt toegang tot het Medicour-systeem in?
Via het Medicour-systeem krijgt u inzicht in het totale bezorgproces. U kunt vooraf zien welke stops zijn aangemeld en voorbereid. Bij elke stop wordt de naam, het aantal zendingen en het adres van de ontvanger getoond, eventueel inclusief de locatie op de kaart. Desgewenst kunt u tijdens de bezorgroute de voortgang live via onze applicatie volgen.
Elke stop op de route wordt door de koerier afgemeld zodat de status per adres inzichtelijk is. Tevens is het mogelijk om stops toe te voegen en te zoeken in bijvoorbeeld eerder uitgevoerde bezorgroutes.
Om toegang te krijgen tot deze informatie, kunt u bij ons een account aanvragen waarmee u vervolgens op elk gewenst moment op het Medicour-systeem kunt inloggen. Neem gerust contact met ons op indien u een account wilt ontvangen.
Worden de medicijnen persoonlijk door de bezorger aan de patiënt overhandigd?
Het heeft onze voorkeur om de medicijnen persoonlijk bij de voordeur aan de patiënt te overhandigen. Zodoende weten we zeker dat de medicatie door de juiste persoon in ontvangst is genomen. Met toestemming van de apotheek is het mogelijk om de medicijnen aan bijvoorbeeld een buur of de conciërge van het gebouw te overhandigen. Indien de zending via de brievenbus bezorgd kan worden, is dat ook een optie.
Wat gebeurt er als de patiënt niet thuis is?
Standaard bezorgt Medicour de medicijnen alleen indien de patiënt thuis is. Indien dat niet het geval is, nemen we de medicatie mee terug naar de apotheek. Aan het einde van de bezorgroute worden de zendingen die niet bezorgd konden worden, overhandigd aan een medewerker van de apotheek. Zodoende kunnen patiënten hun medicijnpakket op een tijdstip naar keuze bij de apotheek (laten) ophalen.
Indien de apotheek aan ons goedkeuring heeft gegeven om de medicijnen aan een derde te overhandigen, bijvoorbeeld een buur of de conciërge van het gebouw, zal onze bezorger dat doen.
Wat gebeurt er als de medicatie per ongeluk op het onjuiste adres is bezorgd?
De bezorger van Medicour controleert bij elke bezorging of het medicijnpakket op het juiste adres wordt aangeboden. Aangezien het bezorgen van medicijnen mensenwerk is, is er echter een kleine kans dat dit per ongeluk mis gaat. De bezorger van Medicour zal in zo'n geval zo veel mogelijk proberen om de medicijnen alsnog op het juiste adres te bezorgen.
Via het Medicour-systeem kan de koerier voor elke stop een opmerking invoeren. Ingeval van een onjuiste bezorging zal de bezorger bij de betreffende stop een opmerking noteren zodat zowel voor de apotheek als voor ons duidelijk is wat er is gebeurd. Medicour stelt u altijd op de hoogte van dergelijke situaties.
In welke gevallen gaan de elektrische auto's van Medicour niet de weg op?
De elektrische auto's van Medicour laten zich niet tegenhouden door bijzondere weersomstandigheden zoals sneeuw en harde wind. Indien het KNMI echter code rood afkondigt, waarbij bestuurders wordt afgeraden de weg op te gaan, blijven de auto's van Medicour vanwege de veiligheid op de parkeerplaats staan. Uiteraard informeren we de apotheken indien zo'n situatie zich voordoet.
Gelukkig komen dergelijke situaties niet vaak voor en zijn ze bovendien meestal van korte duur, bijvoorbeeld enkele uren of één dag. In overleg met de apotheek zal Medicour een zo goed mogelijke oplossing voorstellen, bijvoorbeeld het één dag later bezorgen van de medicijnen bij de patiënten.
Wat zijn jullie tarieven?
De tarieven voor medicijnbezorging door Medicour zijn op aanvraag beschikbaar. Graag informeren we u vrijblijvend over onze scherpe prijzen voor de bezorging van medicatie bij uw klanten. Zie de contactpagina voor onze contactgegevens.
Wanneer ontvang ik van jullie een factuur?
Na afloop van elke maand stellen we de facturen voor onze opdrachtgevers op. Op elke factuur is het aantal bezorgroutes en het aantal bestede uren tijdens de betreffende periode vermeld. Medicour werkt op basis van een betalingsperiode van 3 weken.